Hemgrupp, Hemnätverk, går f*n inte att ansluta

Permalänk

Hemgrupp, Hemnätverk, går f*n inte att ansluta

God kväll sweclockare!

Minst av allt vill jag kalla kvällen för god då jag är så jävla förbannad att jag skulle kunna strypa valfri Microsoft-anställd med en fiberkabel utan att tveka. Mitt problem verkar vara unikt då jag haft problem med att finna en lösning efter flera timmars googlande och slit framför skärmen.

Bakgrund

Jag införskaffade i dagarna en dator jag tänkte använde som server för att dela ut mina filmer och serier som börjar ta för stor plats på min normala dator.
Inkopplingen gick frid och fröjd och vi sparka igång åbäket.
Som jag förstått det så är det en bra ide att ha alla datorer i huset i samma nätverk och hemgrupp för att enkelt kunna dela filmer, bilder m.m över nätverket.

Problemet

Vad som får jag mig att tugga fradga och spotta vilt omkring mig är att jag inte kan få helvetes maskinen jag vill kalla server att gå med i hemgruppen.
Den vill inte ens veta av "Anslut till" inne på nätverksinställningarna utan envisas med att försöka skapa en egen hemgrupp istället för att gå med i den redan befintliga.
Efter många timmars slit och besvär kom jag till slut fram till att den inte kan vara i samma "hemnätverk" som vi andra.

Drog en ipconfig /all på så många burkar jag kunde och fick se att ALLA förutom servern börjar på 192.xxx medan servern börjar på 46.xxx

Fråga

  • Hur gör jag för att lösa detta problem då kunskapen på google verkar vara extremt begränsad.

  • Spelar det någon roll att de har 192.xxx och 46.xxx eller skall det gå ändå?

  • Om det spelar någon roll, hur fan får jag 46.xxx att bli kompis och socialt accepterad av det coola 192.xxx gänget?

Som avslutning vill jag tacka för alla tips ni gett mig hittills i andra trådar.
Är något gällande mitt problem oklart så fråga gärna så skall jag försöka förklara vad som hänt innan jag går i bitar av ilska eller tuggar av mig huvudet i frustration.

Mvh Nemezis

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är alla kopplade till samma router?
Har du ens en router eller är det ett modem med begränsat antal IPadresser?
Hur är den inkopplad?
Är alla i samma arbetsgrupp?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja har du dem på olika nät har du problem, "46 nått" är väl ditt externa ip, det andra är ditt interna, du får lämpligen fixa en router, de ligger ju på olika nät och är alltså helt osynliga för varandra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

De måste ligga i samma nät och arbetsgrupp. Stäng av brandväggen på servern också.

Du borde även sätta fast ip på servern så ip inte ändras.
Om du har 192.x.x.x på de andra datorerna så måste du ha det på servern också.

Du borde kunna ställa in vilken arbetsgrupp du vill vara med i om du högerklickar på Computer > Properties > Name - filken.
Där kan du ställa in vilken hemgrupp du vill vara med i samt datornamn.

Vilket server os har du på maskinen?

Permalänk
Rekordmedlem

Njä de måste inte ligga på samma nät om man kör via router, även om det enklaste antagligen varit att lägga servern som dmz via en hemrouter. men vi får väl med spänning vänta på nån kommentar och förklaring på hur nätet ser ut, men det luktar lite "orouteat" eftersom servern fått ett 46.nått ip,

Lite ot nördigt, men är inte a-nätet 46 mest ryska operatörer ? men de kanske hittat hit också. jag har dock sett mycket ryssar med 46.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Börjar med att tacka för att ni tog er tid

Börjar nästan misstänka att jag har mig själv att skylla till stor del, är inte så insatt i hur det fungerar med routers, intern IP m.m

Till att börja med så går TP kabeln till servern direkt in i maskinen från "lådan" och resten av datorerna får kontakt med nätet via en Router (trådlöst och till viss del med kabel).

Server: "lådan" -> Server
Resten: "lådan" -> Router -> datorer

Ber om ursäkt för en kanske dum fråga men menar ni att den IP man får från "lådan" omvandlas/görs om till en intern IP när den går genom routern?

Server: "lådan" -> Router -> Server

Så borde jag få intern IP till servern också?

Arbetsgruppen har jag redan ställt in till så den är samma, dock vet jag inte om det räcker att man skriver tex WORKGROUP på alla för att dom skall fatta det eller om det krävs att man gör något ytterligare?
Verkar fungera på "Resten" då dessa hittar varandra.

När Servern fattat att den är en 192.xxx eller den har blivit tilldelad 192.xxx, kommer den sluta envisas att skapa ett hemgrupp och automatiskt hitta den hemgrupp som jag redan skapat och då gå över till "anslut"?

Permalänk
Medlem

"Server: "lådan" -> Server
Resten: "lådan" -> Router -> datorer"

Ja här ovan ser man ju varför det inte fungerar, Du måste alltså flytta servern från "lådan" till routern
om det skulle vara fullt på router så kan du lösa detta med en liten switsh som du sätter i ett av uttagen i routern och sen 2 eller flera datorer i switchen

När du fixat över servern till routern så kommer du kunna ansluta allt

Antar att lådan är nån form av ADSL modem och den ger ut publika IP adresser, men dina datorer som sitter bakom routern har interna lokala adresser

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är lådan för nått ? det verkar vara ett rent modem, stämmer det så ska du koppla det låda - router - alla dina datorer, servern ger du en statisk ip adress som du sedan anger som dmz i routern, dessutom bör man reservera/undanta den adressen från det adress spann dhcp servern i routern får dela ut.
tex du ger servern en statisk ip 192.0.0.10 och ställer in din dhcp server att dela ut tex 192.0.0.100 - 192.0.0.255 nätmasken ska vara 255.255.255.0 överallt. du anger i routern att du vill att 192.0.0.10 ska vara dmz, det kan heta server eller nått annat beroende på router, då släpps allt trafik igenom hårdvrubrandväggen i routern till den adressen, datorn blir alltså direktkopplad mot nätet och du får säkra upp den med mjukvaru brandvägg o antivirus efter tycke o smak o behov.
Vad gäller arbetsgrupper så har det inte med routern att göra, de bestämmer du helt själv i dina datorer som du redan verkar ha gjort.
Tänk på att du kan behöva ha användarkonton med lösenord aktiverade för att få nätverket att fungera i win 7 det har lite hårdare säkerhetskrav där än xp hade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är lådan för nått ? det verkar vara ett rent modem, stämmer det så ska du koppla det låda - router - alla dina datorer, servern ger du en statisk ip adress som du sedan anger som dmz i routern, dessutom bör man reservera/undanta den adressen från det adress spann dhcp servern i routern får dela ut.
tex du ger servern en statisk ip 192.0.0.10 och ställer in din dhcp server att dela ut tex 192.0.0.100 - 192.0.0.255 nätmasken ska vara 255.255.255.0 överallt. du anger i routern att du vill att 192.0.0.10 ska vara dmz, det kan heta server eller nått annat beroende på router, då släpps allt trafik igenom hårdvrubrandväggen i routern till den adressen, datorn blir alltså direktkopplad mot nätet och du får säkra upp den med mjukvaru brandvägg o antivirus efter tycke o smak o behov.
Vad gäller arbetsgrupper så har det inte med routern att göra, de bestämmer du helt själv i dina datorer som du redan verkar ha gjort.
Tänk på att du kan behöva ha användarkonton med lösenord aktiverade för att få nätverket att fungera i win 7 det har lite hårdare säkerhetskrav där än xp hade.

Inte lusläst tråden direkt, men skrev han att han vill ha servern åtkomlig utanför sitt hemnätverk?
Annars känns ju DMZ rätt onödigt?

Tur förövrigt att TS inte ströp nån MS-anställd...hade varit lite onödigt i detta fall

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Rekordmedlem

Det har du rätt i, skippa dmz om det är en server som inte ska prata med internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.